2014年11月12日 星期三

世界俳句(十)

世界俳句(十)           
吳昭新(瞈望)
(灣俳、台俳-台語,華俳-華語,日俳-日語,英俳-英語)
註:華俳不同於漢俳,日俳不等於但包含傳統日語俳句。詳文請參考後記雜誌、網站。

1)      (灣俳)痟人嚷/我亦嚷/我亦是(11-08-07
 (華俳)瘋人叫/我也叫/我也是
 (日俳)狂人わめく我わめく我もまた
 (英俳)Madman shouting
   me shout
   me too

2)     (灣俳)痟丌喊叫/億萬人/掠狂(11-08-07
(華俳)瘋人喊叫/億萬人/瘋狂
(日俳)狂人の叫びに狂う億万人
(英俳)Madman crying out
  thousands and millions
 went mad

3)    (灣俳)今仔日/更來京都/啊!少年丌時(11-07-21
(華俳)今天/又來京都/啊!少年的日子
(日俳)今日も来る京の都や少年の日よ
(英俳)Come to Kyoto today again
  acient capital
  my boy-days returned

4)     (灣俳)暝無聲/網路丌俘虜/暝傷短(11-08-01
(華俳)夜無聲/網路的俘虜/夜太短
(日俳)夜静かネットの虜明け易し
(英俳)Silent night
  a prisoner of internet
  not long before sunrise  

5)     (灣俳)大自然/食色性也/民主時代(11-08-07
(華俳)大自然/食色性也/民主時代
(日俳)大自然食色性也デモクラシー
(英俳)The great nature
desires for food and sex are both human nature

the era of democracy


沒有留言: